วันอังคารที่ 15 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2565

บทความต่างประเทศฐาน ERIC จำนวน 3 เรื่อง

1.  Methodology of preparing future computer science teachers to create  electronic educational resources

Abstract

 Modern society stands in need of a next-generation teacher, in the light of which this study acquires particular relevance. The paper investigates the urgent issue of modern pedagogy – the study of the scientific foundations of the methodology for preparing future computer sciences teachers for the development of electronic educational resources. In the study, the following general scientific methods were used: logical-historical method, pedagogical observation, analysis, synthesis, systematisation and generalisation, methods of pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The authors propose criteria and indicators of the readiness of future informatics teachers to develop electronic educational resources, as well as levels to identify the readiness of future informatics teachers to create electronic educational resources. In the paper, the authors share the results of an experiment to determine the suitability of their proposed methodology, describe the ways of forming the skills of future teachers to develop EER

บทคัดย่อ

สังคมสมัยใหม่ต้องการครูรุ่นต่อๆ ไป โดยที่การศึกษาครั้งนี้ได้รับความสำคัญเป็นพิเศษ บทความนี้ตรวจสอบปัญหาเร่งด่วนของการสอนสมัยใหม่ - การศึกษาพื้นฐานทางวิทยาศาสตร์ของระเบียบวิธีในการเตรียมครูวิทยาการคอมพิวเตอร์ในอนาคตสำหรับการพัฒนาทรัพยากรการศึกษาอิเล็กทรอนิกส์ ในการศึกษา ใช้วิธีการทางวิทยาศาสตร์ทั่วไปต่อไปนี้: วิธีเชิงตรรกะ-ประวัติศาสตร์ การสังเกตการสอน การวิเคราะห์ การสังเคราะห์ การจัดระบบและลักษณะทั่วไป วิธีการทดลองสอน วิธีสถิติทางคณิตศาสตร์ ผู้เขียนเสนอเกณฑ์และตัวชี้วัดความพร้อมของครูผู้สอนสารสนเทศในอนาคตเพื่อพัฒนาทรัพยากรทางการศึกษาอิเล็กทรอนิกส์ ตลอดจนระดับในการระบุความพร้อมของครูผู้สอนสารสนเทศในอนาคตเพื่อสร้างทรัพยากรทางการศึกษาอิเล็กทรอนิกส์ ในบทความนี้ ผู้เขียนแบ่งปันผลการทดลองเพื่อกำหนดความเหมาะสมของวิธีการที่เสนอ อธิบายวิธีการสร้างทักษะของครูในอนาคตเพื่อพัฒนา EER

Ongarbayeva, A. D., Kaldybaev, S. K., Kasymaliev, M. U., Kozhasheva, G. O., & Yermekova, N. S. (2021). Methodology of preparing future computer science teachers to create electronic educational resources. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(3), 386–396.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.     Developing an Open Educational Resource and Exploring OER-Enabled Pedagogy in Higher Education

Abstract

There is a growing trend in higher education to explore the various benefits of Open Educational Resources. This applies not only to the cost benefits, but also to potential pedagogical benefits as well. This study explores the process of developing and implementing an Open Educational Resource for an undergraduate course and experimenting with OER[1]enabled pedagogy. Interview data provide an account of this process, outlining challenges and highlighting insights, which might prove useful for other professionals contemplating the move toward developing Open Educational Resources. Interview data are also organized using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology constructs pertaining to attitude, performance expectancy, effort expectancy, social influence, technology self-efficacy, and facilitating conditions. A qualitative interpretive approach was then used to analyze the data. Analysis indicates that most of the constructs can strongly influence faculty to adopt Open Educational Resources but that “social influence” has no effect on adoption. Findings also include reflections on OER-enabled pedagogy as it was applied in the course. These findings indicate that OER-enabled pedagogy has the potential for increasing student engagement, though this potential has not yet been realized. Finally, findings provide an outline of recommendations that might guide others when considering developing and implementing Open Educational Resources.

บทคัดย่อ

การศึกษาระดับอุดมศึกษามีแนวโน้มเพิ่มขึ้นในการสำรวจประโยชน์ต่างๆ ของ Open Educational Resources สิ่งนี้ไม่เพียงใช้กับผลประโยชน์ด้านต้นทุนเท่านั้น แต่ยังรวมถึงผลประโยชน์ด้านการสอนด้วย การศึกษานี้สำรวจกระบวนการของการพัฒนาและการนำ Open Educational Resource สำหรับหลักสูตรระดับปริญญาตรีและการทดลองกับการสอนที่เปิดใช้งาน OER ข้อมูลการสัมภาษณ์ช่วยอธิบายกระบวนการนี้ โดยสรุปความท้าทายและเน้นย้ำข้อมูลเชิงลึก ซึ่งอาจพิสูจน์ได้ว่ามีประโยชน์สำหรับมืออาชีพคนอื่นๆ ที่กำลังพิจารณาที่จะก้าวไปสู่การพัฒนา Open Educational Resources ข้อมูลการสัมภาษณ์ยังได้รับการจัดระเบียบโดยใช้โครงสร้าง Unified Theory of Acceptance and Use of Technology ที่เกี่ยวข้องกับทัศนคติ ความคาดหวังในการปฏิบัติงาน ความคาดหวังในความพยายาม อิทธิพลทางสังคม การรับรู้ความสามารถของตนเองของเทคโนโลยี และเงื่อนไขการอำนวยความสะดวก จากนั้นจึงใช้วิธีการตีความเชิงคุณภาพเพื่อวิเคราะห์ข้อมูล การวิเคราะห์ระบุว่าโครงสร้างส่วนใหญ่สามารถมีอิทธิพลอย่างมากต่อคณาจารย์ในการนำทรัพยากรการศึกษาแบบเปิดมาใช้ แต่ "อิทธิพลทางสังคม" ไม่มีผลต่อการรับเลี้ยงบุตรบุญธรรม ผลการวิจัยยังรวมถึงการไตร่ตรองเกี่ยวกับการสอนที่เปิดใช้งาน OER เมื่อนำไปใช้ในหลักสูตร การค้นพบนี้บ่งชี้ว่าการสอนที่เปิดใช้งาน OER มีศักยภาพในการเพิ่มการมีส่วนร่วมของนักเรียน แม้ว่าศักยภาพนี้จะยังไม่เกิดขึ้นจริง สุดท้าย การค้นพบนี้ให้โครงร่างของคำแนะนำที่อาจชี้นำผู้อื่นเมื่อพิจารณาพัฒนาและนำ Open Educational Resources ไปใช้

Tillinghast, B. (n.d.). Developing an Open Educational Resource and Exploring OER-Enabled Pedagogy in Higher Education Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education  Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education  Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education  Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education – Volume 8 – Issue 2. In IAFOR Journal of Education: Technology in Education (Vol. 8).

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

3.    Usage of Digital Educational Resources in Teaching Students with Application of “Flipped Classroom” Technology

Abstract

Modern educational process has to take into account the tendencies in science and tech advancement and also demands of society to quality of education services. As one of the most effective ways, there is reasonably considered purposeful usage of digital educational resources. In this study, there has been considered modern educational technology of “Blended learning” by model of the “Flipped classroom”, that is based on the concept of unifying the technology of “class-lesson system” and technology of digital teaching on the grounds of new didactic possibilities given by ICT (informational and communicational technologies) and modern teaching means. Theoretical methods among which there are analyzing, comparing and summarizing the research subject on the base of psychological and pedagogical literature; query-diagnostic method that help to evaluate effectiveness of digital educational resources usage in teaching students with application of “Flipped classroom” technology. In the carried study, there are shown different variants and technological means in realization of “Flipped classroom” when making digital educational resources on subjects of “Methodology and methods in organizing scientific research” and “Method of teaching mathematics”. According to survey results it can be stated that students sufficiently highly evaluate the level in organization of teaching, the content of digital educational resources and also qualification and responsiveness of teachers. Study results can be used at development of teaching courses, digital educational resources that are introduced within scope of higher education, when making comparative studies for working out design methodology for digital educational resources. Pilot project on introduction of new educational technology on within realization scope of digital education resources at various levels of higher professional education, was held on the base of Kazan (Volga region) federal university institute and proved its trustworthiness.

บทคัดย่อ

กระบวนการศึกษาสมัยใหม่ต้องคำนึงถึงแนวโน้มของความก้าวหน้าทางวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี และความต้องการของสังคมต่อคุณภาพของบริการการศึกษา หนึ่งในวิธีที่มีประสิทธิภาพมากที่สุดคือการใช้ทรัพยากรการศึกษาดิจิทัลอย่างมีจุดประสงค์ซึ่งพิจารณาอย่างสมเหตุสมผล ในการศึกษานี้ได้มีการพิจารณาเทคโนโลยีการศึกษาสมัยใหม่ของ “การเรียนรู้แบบผสมผสาน” โดยแบบจำลองของ “ห้องเรียนกลับด้าน” ที่มีแนวคิดในการรวมเทคโนโลยีของ “ระบบบทเรียน” และเทคโนโลยีการสอนดิจิทัลเข้าด้วยกันเป็นอันหนึ่งอันเดียวกัน ของความเป็นไปได้ในการสอนแบบใหม่ที่ได้รับจาก ICT (เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร) และวิธีการสอนที่ทันสมัย วิธีการเชิงทฤษฎีที่มีการวิเคราะห์ เปรียบเทียบ และสรุปหัวข้อการวิจัยบนพื้นฐานของวรรณกรรมทางจิตวิทยาและการสอน วิธีวินิจฉัยปัญหาที่ช่วยประเมินประสิทธิภาพของการใช้ทรัพยากรการศึกษาดิจิทัลในการสอนนักเรียนโดยใช้เทคโนโลยี "ห้องเรียนกลับด้าน" ในการศึกษาที่ดำเนินการ มีการแสดงตัวแปรและวิธีการทางเทคโนโลยีที่แตกต่างกันในการทำให้เกิด "ห้องเรียนพลิก" เมื่อสร้างแหล่งข้อมูลการศึกษาดิจิทัลในหัวข้อ "ระเบียบวิธีและวิธีการในการจัดการวิจัยทางวิทยาศาสตร์" และ "วิธีการสอนคณิตศาสตร์" จากผลการสำรวจสามารถระบุได้ว่านักเรียนประเมินระดับการจัดการเรียนการสอนอย่างเพียงพอ เนื้อหาของทรัพยากรการศึกษาดิจิทัล ตลอดจนคุณสมบัติและการตอบสนองของครู สามารถใช้ผลการศึกษาในการพัฒนาหลักสูตรการสอน ทรัพยากรการศึกษาดิจิทัลที่นำมาใช้ในขอบเขตของการศึกษาระดับอุดมศึกษา เมื่อทำการศึกษาเปรียบเทียบเพื่อหาวิธีการออกแบบสำหรับทรัพยากรการศึกษาดิจิทัล โครงการนำร่องในการแนะนำเทคโนโลยีการศึกษาใหม่ภายในขอบเขตของทรัพยากรการศึกษาดิจิทัลในระดับต่างๆ ของการศึกษาระดับมืออาชีพที่สูงขึ้น จัดขึ้นที่ฐานของสถาบันมหาวิทยาลัยของรัฐบาลกลางคาซาน (ภูมิภาคโวลก้า) และพิสูจน์ให้เห็นถึงความน่าเชื่อถือ

Drozdikova-Zaripova, A. R., & Sabirova, E. G. (2020). Usage of digital educational resources in teaching students with application of “Flipped classroom” technology. Contemporary Educational Technology, 12(2), 1–13. https://doi.org/10.30935/cedtech/8582

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

แหล่งข้อมูลอ้างอิง

Ongarbayeva, A. D., Kaldybaev, S. K., Kasymaliev, M. U., Kozhasheva, G. O., & Yermekova, N. S. (2021). Methodology of preparing future computer science teachers to create electronic educational resources. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 13(3), 386–396. https://doi.org/10.18844/wjet.v13i3.5933

Tillinghast, B. (n.d.). Developing an Open Educational Resource and Exploring OER-Enabled Pedagogy in Higher Education Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education  Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education  Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education  Volume 8 – Issue 2  IAFOR Journal of Education: Technology in Education – Volume 8 – Issue 2. In IAFOR Journal of Education: Technology in Education (Vol. 8).

Drozdikova-Zaripova, A. R., & Sabirova, E. G. (2020). Usage of digital educational resources in teaching students with application of “Flipped classroom” technology. Contemporary Educational Technology, 12(2), 1–13. https://doi.org/10.30935/cedtech/8582.

 


ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

Vlogger เที่ยวบ่อน้ำร้อนถ้ำเขาพลู

https://www.youtube.com/watch?v=Jjecjd9hEZE